Journalist Says US Target Sas Al-Jazeera

August 17th, 2008 - by admin

Bob Egelko / San Francisco Chronicle – 2008-08-17 23:23:59

August 17, 2008) — After more than six years as a prisoner of the United States, former TV cameraman Sami al-Hajj is back at work with Al-Jazeera, the largest broadcaster in the Arab world, a thorn in the side of most Arab governments — and, by most indications, a target of deep hostility from the Bush administration.

Al-Hajj, 39, was the longest-held journalist in US custody at the time of his release in May, and the only one ever held at the US naval base at Guantanamo Bay, Cuba. Military authorities repeatedly accused him of being a terrorist in league with al Qaeda, then released him without charges.

His case is emblematic of the poisoned relationship between the US government and a television network with 40 million viewers in the Middle East.

Since 2001, Bush administration officials have regularly denounced Al-Jazeera as an anti-American propaganda organ and a mouthpiece for terrorists, and have periodically urged its chief patron, the emir of Qatar, to rein it in.

The United States even founded a rival Arab-language network, Al Hurra, in 2004, but commentators on the region generally agree it hasn’t made a dent in Al-Jazeera’s popularity.

Al-Jazeera has also been hit twice by US artillery fire. One shelling destroyed its Kabul bureau in November 2001. The second struck a Baghdad office in April 2003, killing correspondent Tareq Ayoub. The US military concluded both shellings were accidents.

According to the Defense Department, al-Hajj was just another suspected terrorist among the 780 who have been held as enemy combatants since January 2002 at Guantanamo. But his lawyer, Clive Stafford Smith, says al-Hajj’s imprisonment was all about Al-Jazeera.

“We calculated about 135 times he’d been interrogated, and about the first 120 the only interest they had was Al-Jazeera,” Smith said. “They told him that they thought Al-Jazeera was an al Qaeda front.

“They were trying to get him to finger a number of well-known Al-Jazeera journalists as being in the Muslim Brotherhood,” an Islamist organization based in Egypt. “They offered to let him go if he’d spy.”

Al-Hajj’s response, Smith said, was that “he’d rather stay in Guantanamo for another 10 years.”

Al-Hajj gave a similar account to a gathering of supporters in his native Sudan in late May.

“They wanted me to betray the principles of my job and to turn me into a spy,” he said, according to an Al-Jazeera account.

Smith, who heads a London-based legal organization called Reprieve, which has represented about 80 inmates at Guantanamo, took on al-Hajj’s case in 2005 after the prisoner’s brother contacted him.

His information about the case, he said, comes from speaking with his client and from investigating the government’s varying allegations against him — all of which, Smith said, proved baseless.

The Defense Department declined to provide anyone to speak for attribution about the case, but denied pressuring al-Hajj to denounce Al-Jazeera or offering to free him if he agreed to spy on the network.

No deals
“We don’t make deals with detainees,” said a department official, speaking anonymously.

The official said the US military doesn’t target journalists in general or Al-Jazeera in particular.

“If we were going to try to silence Al-Jazeera, it would be at a higher level of personnel than some cameraman trainee,” the official said of al-Hajj, who — according to the network — was a full-fledged cameraman when he was arrested.

An exception to state-run broadcasting in much of the Arab region, Al-Jazeera was founded in 1996 and quickly became the most-watched channel in Arab nations while angering many of their governments with its coverage, which included appearances by political dissidents.

The US government has criticized Al-Jazeera for its coverage of the wars in Afghanistan and Iraq, which has included footage of dead and wounded civilians as well as US military casualties that is seldom shown in the United States.

Since the terrorist attacks of Sept. 11, 2001, the network has carried videotaped messages from Osama bin Laden and other al Qaeda leaders.

Smith said one of the reasons US military authorities first gave for imprisoning al-Hajj was a suspicion — which proved unfounded — that he had taken part in Al-Jazeera’s interview of bin Laden in October 2001.

Born in Sudan
Al-Hajj, born and raised in Sudan, studied English at a college in India, then worked at a beverage company in the United Arab Emirates in the early 1990s before turning to journalism, according to biographical information from Al-Jazeera.

He got his first news media job with Al-Jazeera in 2001 and was assigned to Afghanistan to cover the war in October of that year. He entered Pakistan after US-led forces ousted the Taliban government in Afghanistan, and was arrested by Pakistani authorities when he tried to re-enter Afghanistan in December 2001.

Al-Hajj was turned over to US authorities at the military base in Bagram in January 2002, was transferred to the base at Kandahar a month later and was flown to Guantanamo in June 2002.

In describing al-Hajj as an enemy combatant and suspected terrorist, military authorities offered a variety of allegations that mostly had a common theme, Smith said: that he was using his journalistic credentials to promote terrorism.

They accused him at different times of filming bin Laden and other al Qaeda figures for Al-Jazeera and of maintaining a Web site to contact the terrorist group, Smith said.

Military officials also alleged for a time that al-Hajj had smuggled Stinger missiles to Chechen rebels.
Trained in use of cameras

A final assessment by a military panel at Guantanamo in October 2007, accusing al-Hajj of working to facilitate “terrorist acts,” cited as evidence the fact that he “was trained by Al-Jazeera in the use of cameras,” Smith said, quoting the report.

Smith said al-Hajj was subjected to physical and psychological abuse throughout his captivity. The Pentagon disputes his description, and it can’t be verified independently. But it is consistent with human-rights groups’ assessments of conditions at the US detention facilities.

Al-Hajj still bears the scars of some of his treatment, his lawyer said — a broken kneecap that was stomped on by guards at Bagram, and marks on his knees from being forced to kneel on cold concrete for long periods at Kandahar. US military police at Kandahar also beat him regularly and pulled out the hairs of his beard one by one, Smith said.

At Guantanamo, Smith said, the worst injuries were psychological — the isolation and hopelessness that led al-Hajj to begin a hunger strike in January 2007.

After three weeks, Smith said, al-Hajj, like other hunger-strikers at the base, was force-fed twice a day for the rest of his imprisonment, strapped to a restraint chair while a 43-inch-long tube was inserted in one nostril to carry high-protein liquid to his stomach.

Pressure from Reporters
Throughout his captivity, Al-Jazeera and Reporters Without Borders, a free-press organization that monitors governments’ treatment of journalists, pressed for al-Hajj’s release.

They were eventually joined by the government of Sudan and by the BBC, whose correspondent Alan Johnston was kidnapped and held for nearly four months in Gaza last year.

But Smith said US authorities insisted to the end that al-Hajj denounce Al-Jazeera and also tried, unsuccessfully, to get the Sudanese government to restrict his travel and prevent him from working for the network.

His release was as abrupt and unexplained as his imprisonment, Smith said.

Al-Hajj was blindfolded, shackled and chained to the floor of the plane that took him back to Sudan, Smith said. He said al-Hajj collapsed when he landed, was hospitalized for a few days and then returned to his wife and their son, now 7.

Two months after his release, the former cameraman was given a new job, as news producer for human rights at Al-Jazeera’s headquarters in Doha, the capital of Qatar. In a statement released by the network, al-Hajj said he hopes to use his position “as a vehicle to show the world that human rights abuses still occur all over the globe.”

E-mail Bob Egelko at

© 2008 Hearst Communications Inc.

Posted in accordance with Title 17, US Code, for noncommercial, educational purposes.

Al-Jazeera, news station of the Arab world
Bob Egelko / San Francisco Chronicle

(August 17, 2008) — Al-Jazeera was founded in November 1996 as a 24-hour news and commentary network, with funding from the Persian Gulf nation of Qatar. The name is Arabic for “peninsula,” referring to the Arabian Peninsula.

While rarely critical of its chief patron, Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani, the emir of Qatar, Al-Jazeera gained a reputation for hard-hitting coverage in a region of mostly state-run broadcasting. It became the most-watched channel in the Arab world with an estimated 40 million viewers.

An affiliate, Al-Jazeera English, began broadcasting in November 2006 from a Washington, D.C., office. No major cable operators carry its transmissions, and it is available in only three U.S. cities – Toledo, Ohio, Burlington, Vt., and Washington.

U.S. not the only nation critical of coverage

At least three nations, Tunisia, Libya and Saudi Arabia, temporarily withdrew their ambassadors to Qatar to protest comments by newscasters or callers to talk shows. Other governments have arrested or expelled Al-Jazeera’s reporters. Iraq closed the network’s Baghdad office in 2004, and Iran shut the Tehran bureau in 2005. Neither has reopened.

According to published reports, then-U.S. Secretary of State Colin Powell asked the emir of Qatar in October 2001 to tone down what he saw as anti-American rhetoric and bias. Other top administration officials have publicly criticized the network, including then-Defense Secretary Donald Rumsfeld, who on April 15, 2004, called its coverage of civilian deaths in embattled Fallujah “vicious, inaccurate and inexcusable.”
Purported Bush plan to bomb headquarters

The day after Rumsfeld’s comments, President Bush and British Prime Minister Tony Blair met at the White House. The London Daily Mirror said a secret transcript of the meeting showed that Bush proposed bombing Al-Jazeera’s headquarters in Qatar, but Blair talked him out of it.

A White House spokesman called the report “outlandish and inconceivable.” The purported transcript has never been made public. According to British press reports, two British government employees were convicted of leaking the document in a closed-door trial and sentenced to jail in May 2007.

© 2008 Hearst Communications Inc.

US Has Held 12 Journalists as Terrorists
Bob Egelko / San Francisco Chronicle

(August 17, 2008) — The United States has detained at least a dozen journalists as suspected terrorists or insurgents in Iraq and Afghanistan since 2001, according to Reporters Without Borders, a Paris-based watchdog group.

A few have been held for extended periods. Advocates for each of them say their captors have focused on their activities or contacts as journalists. A Defense Department official, speaking anonymously, denied that U.S. forces target journalists for arrest or detention.

• Sami al-Hajj, an Al-Jazeera cameraman, held in Afghanistan and Guantanamo from December 2001 to May 2008.

Al-Hajj’s lawyer says his interrogators were obsessed with Al-Jazeera and demanded that al-Hajj denounce the Arab broadcast network as a terrorist front.

• Bilal Hussein, an Associated Press photographer, held in Iraq from April 2006 to April 2008.

Military authorities suspected him of terrorism because he possessed photos of Iraqi insurgents, which was part of his work assignment, according to Hajar Smouni of Reporters Without Borders.

• Jawad Ahmad, an Afghan journalist working for Canadian Television, held since late October at the U.S. Air Force base in Bagram, Afghanistan.

Ahmad’s lawyer, Stanford law professor Barbara Olshansky, hasn’t been allowed to contact him. But she said family members who have spoken to him by video say he was targeted for allegedly having contacts with “low-level Taliban people” in Afghanistan, which she said was part of his job.

“It was exactly for the practice of journalism, for doing their job, that (the three journalists) were put away,” Olshansky said.

© 2008 Hearst Communications Inc.

Posted in accordance with Title 17, US Code, Section 107, for noncommercial, educational purposes.